Treść strony

Aktualności

Stronicowanie

  • NOWOŚĆ NAD MAKOWSKIM ZALEWEM!

    NOWOŚĆ NAD MAKOWSKIM ZALEWEM!

    2025.04.29

    Już od 1 maja zapraszamy do nowego punktu gastronomicznego nad Makowskim Zalewem! 🌞🍦

  • Renta wdowia, czyli wypłata świadczeń łącznie z rentą rodzinną

    Renta wdowia, czyli wypłata świadczeń łącznie z rentą rodzinną

    2025.04.22

    Od 1 stycznia 2025 r. obowiązują przepisy, na podstawie których od 1 lipca 2025 r. będzie można otrzymać rentę rodzinną razem z innymi świadczeniami, tzw. rentę wdowią.

    Uprawnione wdowy oraz uprawnieni wdowcy, którzy mają prawo do renty rodzinnej oraz własnego świadczenia (np. emerytury), od 1 lipca 2025 r. mogą otrzymać:

    ·         100% renty rodzinnej oraz 15% własnego świadczenia albo

    ·         100% własnego świadczenia oraz 15% renty rodzinnej.

    Sami wybierają najkorzystniejszy dla siebie wariant.

    Kto może otrzymać rentę rodzinną łącznie z własnym świadczeniem

    Aby otrzymać rentę rodzinną wraz z własnym świadczeniem, trzeba spełnić łącznie wszystkie poniższe warunki:

    ·         mieć co najmniej 60 lat (jeśli jesteś kobietą) lub 65 lat (jeśli jesteś mężczyzną),

    ·         do dnia śmierci małżonka pozostawać z nim we wspólności małżeńskiej,

    ·         nabyć prawo do renty rodzinnej po zmarłym małżonku, nie wcześniej niż w dniu ukończenia 55 lat (jeśli jesteś kobietą) lub 60 lat (jeśli jesteś mężczyzną),

    ·         nie pozostawać obecnie w związku małżeńskim.

    Co zrobić, aby otrzymać rentę wdowią

    Aby ZUS mógł ustalić prawo do wypłaty renty rodzinnej wraz z własnym świadczeniem (np. emeryturą), trzeba mieć prawo do obu tych świadczeń.

    Jeśli osoby uprawnione nie mają dotychczas przyznanej renty rodzinnej lub własnego świadczenia, a spełniają warunki do ich przyznania, w pierwszej kolejności muszą złożyć o nie wniosek. Następnie powinny złożyć wniosek o ustalenie zbiegu świadczeń z rentą rodzinną (ERWD)

    Kiedy złożyć wniosek

    Wniosek o rentę wdowią (wniosek o ustalenie zbiegu świadczeń z rentą rodzinną) można złożyć do 31 lipca 2025 r. Jeżeli uprawnione wdowy i uprawnieni wdowcy zrobią to w tym terminie, mogą otrzymać rentę wdowią od 1 lipca 2025 r. Jeżeli natomiast zrobią to po 31 lipca 2025 r., to ZUS wypłaci rentę wdowią od spełnienia warunków, ale nie wcześniej niż od miesiąca, w którym zostanie złożony wniosek.

    Można łączyć świadczenia z różnych instytucji

    Rentę rodzinną można otrzymywać nie tylko z ZUS. To również świadczenie, które wypłacają inne organy emerytalne lub rentowe, np.:

    ·         renta rodzinna dla rolników,

    ·         wojskowa renta rodzinna albo

    ·         policyjna renta rodzinna.

    Jeśli wdowa lub wdowiec ma prawo do świadczeń z ZUS oraz z innej instytucji emerytalnej lub rentowej, np. z Wojskowego Biura Emerytalnego (WBE), to najpierw ZUS potwierdzi prawo do łącznej wypłaty świadczeń, a następnie każda z tych instytucji będzie odrębnie wypłacała świadczenie, za które odpowiada. Dane z innych instytucji ZUS pobierze we własnym zakresie.

    Kwota limitu renty wdowiej

    Suma połączonych świadczeń nie może przekroczyć trzykrotności najniższej emerytury. Do tego limitu wliczają się także świadczenia z instytucji zagranicznych oraz inne niż jednorazowe świadczenia i dodatki wypłacane na podstawie ustawy emerytalnej lub odrębnych przepisów wraz ze wskazanymi w ustawie świadczeniami, których łączna wypłata zostanie ustalona.

    Jeśli suma wypłacanych świadczeń będzie wyższa niż trzykrotność najniższej emerytury, organ emerytalny lub rentowy pomniejszy świadczenia o kwotę, o jaką został przekroczony limit. Wyda wtedy decyzję, w której poinformuje o pomniejszeniu wypłacanych świadczeń.

    Ważne!

    Jeżeli renta rodzinna lub własne świadczenie będzie wyższe od kwoty limitu, tj. trzykrotności najniższej emerytury, wdowa lub wdowiec nadal będzie otrzymywać jedno ze świadczeń – wyższe lub to, które wybierze.

    Ankieta dot. uprawnień

    Na stronie internetowej ZUS dostępna jest specjalna ankieta – test uprawnień dotyczący łączenia świadczeń z rentą rodzinną. Dzięki niej, krok po kroku, można sprawdzić czy spełnia się warunki, aby skorzystać z renty wdowiej. Ankieta ta jest połączona z kalkulatorem do wyliczenia szacunkowej kwoty połączonych świadczeń.

     

  • CO ROBIĆ Z OPAKOWANIAMI PO ŚRODKACH OCHRONY ROŚLIN?

    CO ROBIĆ Z OPAKOWANIAMI PO ŚRODKACH OCHRONY ROŚLIN?

    2025.04.22
     
    W przypadku środków ochrony roślin, które mogą być stosowane przez osoby fizyczne - odpady tych środków można zakwalifikować do odpadów komunalnych ponieważ mowa tutaj o preparatach, które: mogą być wykorzystywane w gospodarstwach domowych i nie wymagają posiadania szczególnych uprawnień. Takie odpady gmina jest zobowiązana przyjąć w PSZOK ponieważ zgodnie z art. 6r ust. 2d ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach gmina przyjmuje wszystkie odpady komunalne (w tym niebezpieczne) wytworzone przez osoby objęte gminnym systemem odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych.
     
  • NAJEM BUDYNKU HANDLOWO-USŁUGOWEGO POŁOŻONEGO PRZY UL. 1 MAJA

    NAJEM BUDYNKU HANDLOWO-USŁUGOWEGO POŁOŻONEGO PRZY UL. 1 MAJA

    2025.04.16
  • PRACE REMONTOWE W ULICY 1 MAJA (TZW. PASAŻ)

    PRACE REMONTOWE W ULICY 1 MAJA (TZW. PASAŻ)

    2025.04.16
  • OGŁOSZENIE O ROZPOCZĘCIU KONSULTACJI SPOŁECZNYCH PROJEKTU ZMIANY MIEJSCOWEGO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO MIASTA MAKÓW MAZOWIECKI DLA DZIELNICY PRZEMYSŁOWEJ, CZĘŚĆ I

    OGŁOSZENIE O ROZPOCZĘCIU KONSULTACJI SPOŁECZNYCH PROJEKTU ZMIANY MIEJSCOWEGO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO MIASTA MAKÓW MAZOWIECKI DLA DZIELNICY PRZEMYSŁOWEJ, CZĘŚĆ I

    2025.04.08
  • ZAPRASZAMY DO WSPÓŁPRACY!

    ZAPRASZAMY DO WSPÓŁPRACY!

    2025.04.03
  • KONTROLE BUDYNKÓW JEDNORODZINNYCH I WIELORODZINNYCH ORAZ PRZEDSIĘBIORCÓW

    KONTROLE BUDYNKÓW JEDNORODZINNYCH I WIELORODZINNYCH ORAZ PRZEDSIĘBIORCÓW

    2025.03.17

    Informujemy, iż rozpoczynają się kontrole budynków jednorodzinnych i wielorodzinnych oraz przedsiębiorców w zakresie: liczby zadeklarowanych osób i powierzchni lokali wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej zgłoszonych do systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, jakości prowadzonej segregacji oraz posiadanych umów na odbiór odpadów z działalności gospodarczej prowadzonej w budynkach niemieszkalnych.

  • Nabór kandydatów do Rady Seniorów Województwa Mazowieckiego – kadencja II

    Nabór kandydatów do Rady Seniorów Województwa Mazowieckiego – kadencja II

    2025.03.14

    Samorząd Województwa Mazowieckiego ogłasza nabór kandydatów do Rady Seniorów Województwa Mazowieckiego na II kadencję.

  • ZGŁOSZENIE BUDOWLI OCHRONNYCH  Z OBSZARU MIASTA MAKÓW MAZOWIECKI

    ZGŁOSZENIE BUDOWLI OCHRONNYCH Z OBSZARU MIASTA MAKÓW MAZOWIECKI

    2025.03.14

    Kogo dotyczy obowiązek?

    Obowiązek dotyczy wszystkich właścicieli, zarządców oraz użytkowników wieczystych nieruchomości, które przed dniem 1 stycznia 2025 pełniły funkcję budowli ochronnej (schrony, ukrycia).

    Termin zawiadomienia

    Zawiadomienie należy przekazać do 31 marca 2025 roku. Jest to termin wynikający bezpośrednio z art. 207 ust. 3 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej, który nakłada obowiązek zawiadomienia właściwego organu w terminie 90 dni od dnia wejścia w życie ustawy.

    Cel zawiadomienia

    Obowiązek ten ma na celu utworzenie ewidencji obiektów ochronnych, które mogą mieć znaczenie dla bezpieczeństwa mieszkańców Miasta Maków Mazowiecki w przyszłości.


    Zawiadomienie powinno obejmować następujące dane:

    • Adres nieruchomości lub numer działki, na której znajduje się budowla ochronna
    • Tytuł prawny do nieruchomości lub informację o sprawowaniu zarządu nad obiektem
    • Dane kontaktowe właściciela, użytkownika wieczystego lub zarządcy


    Gdzie i jak dokonać zawiadomienia?
    Zawiadomienia można dokonać na kilka sposobów:

    • Drogą elektroniczną – przesyłając zawiadomienie na adres e-mail: urząd@makowmazowiecki.pl
    • Osobiście – dostarczając dokumenty do Biura Obsługi Interesanta Urzędu Miejskiego w Makowie Mazowieckim, ul. Moniuszki 6; 06 – 200 Maków Mazowiecki
    • Drogą pocztową na adres Urzędu Miejskiego w Makowie Mazowieckim

    Dlaczego warto dokonać zawiadomienia?
    Utworzenie aktualnej bazy budowli ochronnych pozwoli na lepsze planowanie działań z zakresu ochrony ludności oraz obrony cywilnej.

    Art. 207.[Dotychczasowe budowle ochronne] 1. Obiekt budowlany albo jego część, które przed dniem wejścia w życie ustawy pełniły funkcję budowli ochronnej, w szczególności stanowiły schron albo ukrycie, mogą zostać uznane za budowlę ochronną w rozumieniu ustawy, jeżeli spełniają wymagania zapewniające pełnienie funkcji obiektów zbiorowej ochrony.

    2. W odniesieniu do obiektów budowlanych lub ich części, o których mowa w ust. 1, można zawrzeć porozumienia albo wydać decyzje albo zarządzenie o uznaniu za budowlę ochronną, w trybie przewidzianym w ustawie.

    3.Właściciel, użytkownik wieczysty lub zarządca obiektu budowlanego albo jego części, które przed dniem wejścia w życie ustawy pełniły funkcję budowli ochronnej, w szczególności stanowił schron albo ukrycie, jest obowiązany zawiadomić o tym fakcie właściwego miejscowo wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w terminie 90 dni od dnia wejścia w życie ustawy.

    4. Podmioty, które przed dniem wejścia w życie ustawy prowadziły ewidencję, gromadziły lub przetwarzały dane o budownictwie ochronnym, są obowiązane do przekazania danych o obiektach pełniących funkcje ochronne, w szczególności schronach i ukrycia, do właściwego miejscowo wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w terminie 60 dni od dnia wejścia w życie ustawy.

    5. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, kryteria uznawania obiektów budowlanych albo ich części, o których mowa w ust. 1, za budowle ochronne, mając na względzie konieczność zapewnienia odpowiednich warunków zabezpieczenia osób przebywających w tych obiektach przed zagrożeniami oraz potrzebę dalszego wykorzystania tych obiektów do realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej.

     

Stronicowanie

Kontakt

Dane teleadresowe

ul.: Moniuszki 6,
06-200 Maków Mazowiecki
(29) 717-10-02
www.makowmazowiecki.pl
urzad@makowmazowiecki.pl
adres e-PUAP: /UMMakowMazowiecki/SkrytkaESP
adres do e-doręczeń: PL-69554-80910-ETVRV-18

Godziny otwarcia

poniedziałek, środa, czwartek 7:30 - 15:30
wtorek 7:30 - 16:30 piątek 7:30 - 14:30